آدرس: تهران، مرزداران - نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن چقدر باید باشد؟

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن از جمله موضوعاتی است که خیلی از اوقات برای بیماران به سوال تبدیل می‌شود. در اکثر مواقعی که بیمار به دندانپزشک مراجعه می‌کند، به وی توصیه می‌شود چندین ماه بعد از کشیدن آن برای کاشت ایمپلنت اقدام کند.

اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که فاصله بین کشیدن و ایمپلنت دندان چه ماه است؟ آیا افزایش فاصله بین کشیدن و کاشت دندان برای بیمار مشکل‌ساز خواهد بود؟ چه عوامل و فاکتورهایی در تعیین زمان مورد نیاز بین کشیدن و کاشت ایمپلنت اثرگذار است؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش‌ها، نکات بسیار کاملی در ادامه مقاله گرد هم می‌آوریم.

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن چقدر باید باشد؟

اینکه چه مقدار زمان باید برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان صبر کنید، برای هر بیمار متغیر است. در بسیاری از مواقع دندانپزشک ترجیح می‌دهد بین پروسه کشیدن دندان و ایمپلنت یک بازه چند ماهه را به بیمار استراحت دهد. این موضوع بیشتر به دلیل ترمیم بافت سخت و به خصوص استخوان مطرح می‌شود.

در حقیقت زمانی که بیمار برای کشیدن دندان اقدام می‌کند، درای ساکت استخوانی خالی می‌ماند. به همین علت اگر دندانپزشک بخواهد برای ایمپلنت دندان اقدام کند، با مشکل کاهش تراکم استخوان مواجه خواهد شد. از این رو در اکثر موارد به بیمار فرصت می‌دهند تا استخوان بتواند مجدد ساخته شود.

دقت کنید که در برخی از بیماران ایمپلنت و کشیدن دندان به صورت همزمان انجام می‌شود. در واقع دندانپزشک با توجه به شرایط استخوان و بافت نرم بیمار تصمیم می‌گیرد از تکنیک ایمپلنت فوری کمک بگیرد. در این شرایط دیگر بحث فاصله زمانی مطرح نمی‌شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره ایمپلنت فرم زیر را پر کنید.

مشخصات فردی(ضروری)
مشخصات فردی(ضروری)
OPG(ضروری)
خدمات(ضروری)
کاشت ایمپلنت 1 تا 2 ماه بعد از کشیدن دندان

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن در برخی بیماران حدود یک تا 2 ماه است. این بیماران در اکثر مواقع از شرایط سیستمیک و دهانی خوبی برخوردار هستند. به همین علت دندانپزشک می‌داند بعد از این بازه استخوان و بافت نرم به مقدار مورد نیاز بازسازی می‌شود. زمانی که دندانپزشک صرفاً یک دندان پوسیده را خارج کند، استخوان‌سازی بیمار سریع‌تر انجام خواهد شد. به همین علت ممکن است یک نوبت برای کاشت ایمپلنت بعد از 4 تا 8 هفته به بیمار داده شود.

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت در بسیاری از شرایط علی‌ رغم اینکه یک خارج‌ سازی ساده صورت می‌گیرد، حدود 3 تا 4 ماه است. در حقیقت خیلی از اوقات دندانپزشک برای اطمینان از استخوان‌سازی کافی برای کاشت ایمپلنت، چنین بازه‌ای را به بیماران توصیه می‌‌کنند. همچنین دقت کنید که گاهی اوقات اطراف ریشه دندان یک ضایعه یا کیست تشکیل می‌شود. چنین ضایعه‌ای در اکثر مواقع سبب عفونت و تخریب استخوانی می‌شود. به همین علت پس از خارج‌سازی دندان، باید مدت 3 تا 4 ماه صبر کرد تا استخوان و بافت نرم به حالت نرمال نزدیک شود.

کاشت ایمپلنت 3 تا 4 ماه بعد از کشیدن دندان

عوامل موثر در فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن

فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت برای همه بیماران یکسان نخواهد بود. این موضوع به پارامترهای بسیاری بستگی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

بیمارانی که برای کشیدن و سپس ایمپلنت دندان اقدام می‌کنند، ممکن است به هر یک از مشکلات زمینه‌ای مبتلا باشند. این مشکلات در بسیاری از مواقع با درمانی نظیر ایمپلنت تداخل دارد. به همین علت دندانپزشک باید یک بازه چند ماهه برای بیماران در نظر بگیرد. به عنوان مثال بیمارانی که با دیابت مواجه هستند، ترمیم زخم و به همان نسبت استخوان با تاخیر همراه خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود چنین بیمارانی برای مدت بیشتری برای دریافت خدمات ایمپلنت دندان منتظر بمانند. (ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی)

یکی دیگر از عواملی که در تعیین فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن اثرگذار خواهد بود، تکنیک کاشت آن است. امروزه روش‌های بسیاری در حوزه دندانپزشکی برای انجام چنین خدماتی وجود دارد. هر یک از این تکینک‌‌ها خود به زمان متفاوتی نیاز خواهد داشت.

به عنوان مثال گاهی اوقات متخصص ایمپلنت در تهران به جای درای ساکت دندان، ایمپلنت را در استخوان زایگوما قرار می‌دهد. در این شرایط دیگر نیاز به زمان زیادی بین کاشت و کشیدن دندان نخواهد بود. همچنین در ایمپلنت فوری دندانپزشک بلافاصله پس از خروج دندان، پایه را در ساکت قرار می‌دهد.

عوامل موثر در فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت

بسیاری از بیمارانی که برای ایمپلنت دندان مراجعه می‌کنند، شرایط ایده‌ آلی برای انجام آن ندارند. به همین علت بعد از کشیدن دندان، باید یک‌سری درمان‌هایی به منظور افزایش تراکم استخوان انجام شود.

چنین خدماتی خود به زمان نیاز دارد و بر فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن می‌افزاید. به عنوان مثال زمانی که دندانپزشک برای بیمار پیوند استخوان انجام دهد، خود به حدود 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد. از این رو باید برای محاسبه فاصله زمانی چنین مواردی را در نظر گرفت.

بیماران با سنین مختلف برای انجام ایمپلنت دندان اقدام می‌کنند. مسلما افرادی که در سنین جوانی برایشان قرار است ایمپلنت قرار بگیرد، زمان بسیار کم‌تری برای ترمیم استخوان نیاز خواهند داشت. از این رو ممکن است دندانپزشک پس از 1 تا 2 ماه و حتی به صورت فوری ایمپلنت را در درای ساکت دندانی قرار دهد.

از آن طرف بیمارانی که در سنین بالاتر برای خارج‌سازی دندان اقدام می‌کنند، استخوان کم تراکمی دارند. چنین افرادی باید مدت بیشتری برای بازسازی ساختار استخوان منتظر بمانند. به همین علت فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت در افراد با سن بالا افزایش خواهد یافت.

خدمات دندانپزشکی

برای اطلاع از تعرفه‌ و هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403 بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

در بسیاری از شرایط بیمار قرار است پس از کشیدن، تنها یک دندان را با ایمپلنت جایگزین کند. برای این بیماران در صورتی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند، پس از مدت 2 تا 3 ماهه به راحتی امکان انجام ایمپلنت وجود خواهد داشت.

با این حال در برخی از شرایط بیمار قصد دارد تعداد بیشتری از دندان‌ها را با ایمپلنت جایگزین کند. به عنوان مثال اوردنچر نیاز به چندین پایه ایمپلنت دارد. مسلما استخوان‌سازی برای چند دندان نسبت به یک مورد به زمان بیشتری نیاز دارد. به همین علت در بیماران با این شرایط فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن افزایش پیدا خواهد کرد.

معایب کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

درست است که امروزه امکان ایمپلنت فوری وجود دارد، اما انجام آن برای همه بیماران توصیه نمی‌شود. کاهش فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن در بسیاری از مواقع مشکلاتی به همراه دارد:

معایب کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

معایب افزایش فاصله بین کشیدن تا ایمپلنت کردن دندان

در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که فاصله بین کشیدن و ایملپنت دندان بیش از اندازه می‌شود. در این شرایط نیز مشکلاتی برای شروع درمان به وجود خواهد آمد. مهم‌‌ترین مشکل برای کاشت ایمپلنت بعد از مدت‌ها، کاهش ارتفاع استخوان فک است.

برای اینکه بین پایه ایمپلنت با سینوس و کانال عصبی در فک بالا و پایین فاصله خوبی ایجاد شود، استخوان آلوئول باید از ارتفاع کافی برخوردار باشد. اما زمانی که دندان از ساکت استخوان خارج می‌شود، به مرور زمان ارتفاع آن کم و کم‌تر خواهد شد. از این رو برای کاشت ایمپلنت نیاز به درمان‌های جانبی افزایش می‌یابد.

ایمپلنت دکتر صابر ملک پور

1️⃣درمان فوری

2️⃣تضمین کیفیت

3️⃣پرداخت اقساطی

4️⃣پشتیبانی روند درمان

برای اطلاع از شرایط ایمپلنت دندان با متخصصین ما مشورت کنید.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان

تعیین دقیق بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان به عواملی که پیش‌تر بیان شد بستگی دارد. به همین علت اینکه برخی می‌گویند بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت 3 تا 4 ماه پس از کشیدن دندان است، برای همه بیماران این‌ گونه نخواهد بود. برخی از بیماران شرایط بسیار ایده‌آلی دارند که امکان انجام ایمپلنت به صورت فوری وجود خواهد داشت. همچنین در بعضی از مواقع بیمار شرایط سیستمیک خوبی ندارد و درمان ایمپلنت حتی باید بیش از 3 تا 4 ماه به تاخیر بیفتد.

سوالات متداول

آیا کشیدن دندان و ایمپلنت همزمان قابل انجام است؟

در مواقعی که بیمار از همه نظر شرایط ایده‌آل و بسیار خوبی برای دریافت ایمپلنت دارد، امکان انجام چنین درمانی به صورت همزمان با کشیدن دندان وجود خواهد داشت.

ایمپلنت بعد از چند سال کشیدن دندان امکان‌ پذیر است؟

دقت کنید که به تاخیر انداختن ایمپلنت به چند سال پس از کشیدن دندان بسیار غلط است. برخی از بیماران تصور می‌کنند هرچه فاصله بین این 2 درمان افزایش یابد، نتیجه آن بهتر خواهد بود. این در حالی است که با افزایش فاصله، مشکلاتی برای بیمار ایجاد می‌شود.

آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان برای ایمپلنت اقدام کنیم؟

اینکه چه مدت بین ایمپلنت و کشیدن فاصله بیافتد، به نظر دندانپزشک بستگی دارد. به همین علت بهتر است در این باره با دندانپزشک یک جلسه مشاوره ترتیب دهید.

چرا خیلی از اوقات انداختن فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت توصیه می‌ شود؟

به دلیل نیاز به افزایش تراکم استخوان و بازسازی آن، در اکثر مواقع چنین موضوعی توصیه می‌شود.

کلام نهایی

اینکه آیا انداختن فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کردن برای شما توصیه می‌شود یا خیر، به پارامترهای بسیاری بستگی دارد. باید برای بررسی این موضوع با دندانپزشک خود صحبت کنید. به طور معمول طی معاینه‌ای که از طریق بالین و تصاویر رادیوگرافی انجام می‌شود، زمان حدود بازه تعیین خواهد شد.

لوکیشن مطب دکتر صابر ملک پور

تعیین وقت معاینه با بهترین دندانپزشک مرزداران

اگر ساکن مناطقی همانند مرزداران، اشرفی اصفهانی، پیامبر، پونک، آیت الله کاشانی، صادقیه و سازمان آب هستید و برای ایمپلنت دندان قصد مراجعه به مطب دندانپزشکی در غرب تهران را دارید، می‌توانید به مطب دکتر صابر ملک پور مراجعه نمایید.

آدرس: تهران، مرزداران – نبش خیابان عرب حسینی پلاک ۵۳ طبقه دوم واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *